elisebonblogg

Alla inlägg under oktober 2012

Av Elise - 27 oktober 2012 22:20

Tack för nåden att få vara ett jag

som får möta ett du

som får möta dig, min Gud


Idag vill jag möta din blick

i en medmänniskas ögon

Din smärtfyllda blick

som ber mig gripa in

Din levande blick

som ger hopp i mitt mörker

Din blick

som ser mig

och behöver bli sedd av mig


Tack för nåden att få  vara ett jag

som får möta ett du

som får möta dig, min Gud

i en medmänniskas ögon

Av Elise - 14 oktober 2012 19:51

Nej, Gud

jag tänker inte tacka för allt

inte för det som gör så ont

att inget annat tycks finnas

inte för utsattheten och rädslan

inte för ångesten och hopplösheten

Gud, jag tänker inte tacka

för all denna död

som skiljt mig från många jag älskar

och som en dag ska skilja mig

från alla och allt jag har kvar


För, Gud

jag tänker inte tacka

för det jag inte tror du gett mig


Däremot, Gud

vill jag tacka

för att min smärta ryms i din

och att där finns rymd för mer

för skyddet och tryggheten

för närvaron och det försiktiga hoppet

Gud, jag vill gärna tacka

för det liv

som trotsigt pulserar i mig

och som jag en dag ska befrias

till att leva helt


För allt det du ger mig, Gud

vill jag tacka

vill jag tacka dig, min Gud

Av Elise - 4 oktober 2012 08:39

Gud,

i ditt delande av vår död

blir livet möjligt


Vi ber för alla som inte orkar mer

som har kämpat slut sin kraft

för alla som blir pålagda skam

och bär på en skuld som inte är deras


Gud, dela döden så livet blir möjligt


Vi ber för alla som blir slagna och utnyttjade

som berövats rätten till sig själva

för alla barn som far illa

och saknar skyddande, trygga vuxna


Gud, dela döden så livet blir möjligt


Vi ber för alla som är i dödens närhet

för alla som vakar vid en dödsbädd

alla som ligger på sin dödsbädd

alla som nu sörjer


Gud, dela döden så livet blir möjligt

så ljuset vinner över mörkret

kärleken över hatet

din närvaro över döden

Ovido - Quiz & Flashcards