elisebonblogg

Alla inlägg under april 2013

Av Elise - 26 april 2013 21:25

Gud,

det finns så mycket meningslöst lidande

så mycket sker som inte borde ske

det skakar om vår värld

och vi famlar efter något att hålla i

vi vill vända oss bort från det svåra

hitta en väg utan så många fallgropar och snubbelrötter

men ibland finns den inte

ibland är den svåraste vägen den enda möjliga


Vi ber för alla människor som vandrar den

som kämpar för att hålla sig på fötter och ta ett steg till

var armen som ger stöd, Gud


Vi ber för alla människor som tvekar

som inte vågar gå, trots att inga andra vägar finns

var hoppet som ger mod, Gud


Vi ber för alla människor som går bredvid

på jämnare mark

var kärleken som ger kraft till medmänsklighet, Gud

 

När en människa faller, faller du med

men du har redan rest dig

du har redan rest oss

därför kan vi gå även den svåraste vägen

för att du inte vänder dig bort

för att du går med

Av Elise - 13 april 2013 21:56

Gud, ge oss tillit till det lilla


När vi frusit fast i ”borde”

och regler döljer människan i människorna

Gud, ge oss tillit till det lilla

Till solstrålen som värmer genom jorden

så att fröet vågar växa

till liv


När maktstrider rasar omkring oss

och krafterna tycks så mycket större än vi

Gud, ge oss tillit till det lilla

till att ett enda sandkorn på rätt ställe

gör vapnet obrukbart

och till att vi kan vara det sandkornet


När vi känner oss maktlösa

och rädslan är större än framtidstron

Gud, ge oss tillit till det lilla

till barnet inom oss som funnit vägar att växa

och barnet i dig

som vuxit med oss


Gud, ge oss tillit till det lilla

till leendet, till leken

till famnen, till önskan

och vårens första vintergäck

Gud, ge oss tillit till det lilla

som rymmer det allra största

Av Elise - 11 april 2013 23:17

Jag hör isen sjunga, Gud

och jag tänker

jag tänker

nu är det vår

också här

där allt varit stilla

fruset

stumt

och jag hoppas, Gud

att livet ska återvända

till hela mig

till att hela mig


Jag hör isen sjunga, Gud

och jag tänker

jag tänker

nu kommer liv

Ovido - Quiz & Flashcards