elisebonblogg

Alla inlägg under juni 2012

Av Elise - 20 juni 2012 21:41

Gud,

Ge kraft till mångfaldens röster

att säga samma sak men inte likadant

att i olikheten finna enheten

som förenar och berikar

som gör det omöjliga möjligt

så som du möjliggör


Ge oss mod att gå

vägen vi bara kan vandra tillsammans

där vi möter dig i varandra

där händer sträcks mot den som trillat

och vi delar resans glädje

så som du delar


Ge mig vilja att följa stigen till den källa

där jag kan möta min spegelbild

där jag ser mig som jag är

brusten och värdefull

där jag kan älska mig

så som du älskar


Tack för att du

skapade oss unika

till liv på väg

mot gemenskap

mot försoning

mot kärlek

mellan oss

inom oss

hos dig

Av Elise - 18 juni 2012 19:15

Här står vi med sorg i våra händer

med det som inte skulle ha varit

och som var

med det som skulle ha blivit

och inte blev

Gud, hjälp oss att bära den

sorgen


Här står vi med skuld i våra händer

med det vi skulle ha sagt

och inte sade

med det vi inte skulle ha gjort

och gjorde

Gud, hjälp oss att bära den

skulden


Här står vi med smärta i våra händer

med det vi inte skulle ha upplevt

och upplevde

med det vi skulle ha fått

och inte fick

Gud, hjälp oss att bära den

smärtan


Här står vi med framtid i våra händer

med det vi delade

och inte kommer att dela

med det vi inte vågade

och vågar

Gud, hjälp oss att leva den

framtiden

utan varandra

med dig

Av Elise - 13 juni 2012 21:40

Skapare,

du som säger ditt ja till jorden

hjälp oss att säga vårt ja till planeten du gett oss

och att ta konsekvenserna av vårt ja

att välja bort skadande hög levnadsstandard

för att välja en plats med livsmöjlighet


Du som säger ditt ja till mänskligheten

hjälp oss att säga vårt ja till vår nästa

och att ta konsekvenserna av vårt ja

att välja bort prestige och bekvämlighet

för att välja relationer med livsmöjlighet


Du som säger ditt ja till mig

hjälp mig att säga mitt ja till den du skapat mig till

och att ta konsekvenserna av mitt ja

att välja bort begränsande självkritik

för att välja ett liv med livsmöjlighet


Skapare,

du som vill livet

skapa du ständigt

livet i mig

Av Elise - 10 juni 2012 17:15

Gud

du som har förlåtit oss

du som har upprättat oss

du som har befriat oss

låt en droppe av dopets vatten

ständigt glittra i varje människas hjärta

så att hon vet

att du alltid har varit där

att du är där

att du alltid kommer att vara där

hon är

och att hon är

förlåten

upprättad

befriad

till att leva

och att ge liv

Av Elise - 7 juni 2012 20:13

Gud, vi ber för alla som söker

utan att veta vad de letar efter

för alla som har frågor men inte hittar några svar

för alla som har svar men inte vågar ställa frågor

Gud, skänk trygghet och utmana

ge mod att tro sig älskad

att älska dig

och att möta andra med kärlek

Av Elise - 5 juni 2012 21:49

Jag blir ett barn i din famn

ett ilsket, förtvivlat, besviket barn

som hamrar med knytnävarna

mot ditt bröst

sparkar i luften och vrider mig

för att komma ur ditt grepp


Håll mig, Gud

tryggt intill dig

finns kvar tills min ilska stillnat

håll mig, Gud

tryggt intill dig

när den övergår i gråt

och låt mig vara kvar där

nära

tills gråten tar slut


Jag blir ett barn i din famn

ett tryggat, älskat, skyddat barn

som andas din närhet

lyssnar till dina hjärtslag

är dig nära

jag blir ett barn i din famn

där allt som är får finnas


Jag är ditt barn

Av Elise - 4 juni 2012 16:48

Med dig kan jag gå

Med dig kan jag älska

Med dig kan jag våga

vara den du vill

Och Gud, om dig vill jag berätta


Jag vill berätta för kvinnan 

med ränder i sitt välsminkade ansikte

att du tänder en stjärna 

den natt då alla andra stjärnor fallit

att du är ett litet barn som gråter med barnet i henne


Jag vill berätta för pojken på skolgården

som står där så osynlig och ensam

att du var övergiven du med

att dina vänner också svek

men att du alltid står kvar


Jag vill berätta för flickan som skolkar från gymnastiken

för att hennes kropp är gul och blå

att du vet hur det känns sekunden innan örfilen

att du tagit emot varje slag

tillsammans med henne


Jag vill berätta för mannen i sjukhussängen

som våndas i väntan på döden

att du varit rädd

att du dött i ångest och smärta

men framför allt Gud, vill jag berätta

att det var livet som vann


Jag vill gå

Jag vill älska

Jag vill våga

Och jag vill möta varje människa

utan skam

Av Elise - 1 juni 2012 10:10

Ta brustenheten ur mina händer

älska mig sann

längta mig hel

omfamna, upprätta, levandegör

du sårbarhetsstarka

Gud

Ovido - Quiz & Flashcards