elisebonblogg

Alla inlägg under september 2013

Av Elise - 23 september 2013 22:26

Till dig,

du Gud som skapat och älskar oss

kommer vi med allt vi är

med allt våra liv och vår värld är

Skapa här ett rum

där allt som finns får finnas


Hos dig,

du Gud som delar allt mänskligt

är vi med ansvar och skuld

med utsatthet och smärta

Ge oss hopp

och befria oss till ett levande liv


Med dig,

du Gud som ger liv varje stund

kommer vi att gå från detta rum

till vår vardags värld

Låt oss här öva oss på

att se din närvaro där

Av Elise - 6 september 2013 08:03

Gud, hjälp oss att leva ditt perspektiv


Människor svälter, Gud

barnet som du ställt i vår mitt

dör av hunger och törst

för att andra missbrukar jordens gåvor


Gud, var nära


Människor strider, Gud

barnet som du ställt i vår mitt

berövas trygghet, familj och liv

för att andra vill ha makt


Gud, var nära


Människor blir förtryckta, Gud

barnet som du ställt i vår mitt

är inte fritt att älska, göra sin röst hörd, vara sig självt

för att andra inte respekterar dess värde


Gud, var nära


Hjälp oss att leva ditt perspektiv, Gud

där ingen människa har ett lägre värde än någon annan

varken den som utnyttjas eller den som utnyttjar

där gemenskapen bär individerna

och individerna är gemenskapens grund

där varje människa har en plats

som ingen annan kan fylla

där varje människa

är barnet

du ställt i vår mitt

Av Elise - 1 september 2013 13:21

Säg det igen, Gud

säg att du hör mig

att du ser mig

att du stannar i min sorg


När jag måste släppa taget

om den jag hållit kär

När det plötsligt bara är avstånd

där det en gång var närhet


Säg det igen, Gud


När jag önskar jag kunde göra något

och allt jag har är maktlöshet

När jag möter den ondska

inför vilken det bara finns ordlöshet


Säg det igen, Gud


När jag inte orkar be och ropa mer

bara andas och knappt ens det

När jag kryper upp i din famn

för att få gråta barnets gråt


Säg det igen, Gud

säg att du hör mig

att du ser mig

att du stannar i min sorg

tills jag är redo att gå vidare

med den

med dig

Säg det igen, Gud


Säg det ofta, Gud

Ovido - Quiz & Flashcards