elisebonblogg

Direktlänk till inlägg 4 juni 2012

Jag vill

Av Elise - 4 juni 2012 16:48

Med dig kan jag gå

Med dig kan jag älska

Med dig kan jag våga

vara den du vill

Och Gud, om dig vill jag berätta


Jag vill berätta för kvinnan 

med ränder i sitt välsminkade ansikte

att du tänder en stjärna 

den natt då alla andra stjärnor fallit

att du är ett litet barn som gråter med barnet i henne


Jag vill berätta för pojken på skolgården

som står där så osynlig och ensam

att du var övergiven du med

att dina vänner också svek

men att du alltid står kvar


Jag vill berätta för flickan som skolkar från gymnastiken

för att hennes kropp är gul och blå

att du vet hur det känns sekunden innan örfilen

att du tagit emot varje slag

tillsammans med henne


Jag vill berätta för mannen i sjukhussängen

som våndas i väntan på döden

att du varit rädd

att du dött i ångest och smärta

men framför allt Gud, vill jag berätta

att det var livet som vann


Jag vill gå

Jag vill älska

Jag vill våga

Och jag vill möta varje människa

utan skam

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elise - 25 maj 2014 14:16

För alla människor som ber sina böner på heliga platser rotade i sin tradition som gör det i frihet och glädje eller förtryck och rädsla till trots ber vi, Gud.   För alla människor vars böner är korta tankar på vägen från något til...

Av Elise - 4 maj 2014 08:22

Jesus, du bär människan som herden bär lammet Som mamman sitt barn Som kärleken bär hoppet.   Så många människor lever i otrygghet i krigsdrabbade länder i destruktiva relationer. Så många människor kämpar för sina liv, försöker vinna...

Av Elise - 23 mars 2014 13:24

Tack Gud, för att vi precis som Maria är burna av ditt under och samtidigt bär dig i våra kroppar, för att undret är våra livs förutsättning och samtidigt behöver oss.   Du valde att växa i en kvinnas kropp, bli ett litet barn i Maria, ...

Av Elise - 13 mars 2014 07:27

Gud, du som i allt vill livet och kärleken du som outtröttligt och förtvivlat kämpar mot det som hotar dem vi ber om mod att kämpa med dig ge oss tillit till din vilja och insikt om vårt ansvar   Vi ber om kraft till alla människor so...

Av Elise - 24 januari 2014 07:56

Du korsfäste Kristus som har modet och kraften att stanna i de gravar som stängs om oss   Vi ber om dina ord i förtryckets tystnad   Din kärlek där hatet härskar   Ditt liv där döden tycks segra   Du uppståndne Kristus g...

Ovido - Quiz & Flashcards